Researcher Search Results Koichi Shiomi Koichi Shiomi (塩見 剛一) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format 「List of Research Themes」format Profile Information AffiliationAssociate Professor, Institute of Education, Center of Teacher Education, Osaka Sangyo UniversityDegree修士(関西学院大学)Researcher number30591797J-GLOBAL ID201801014793507800researchmap Member ID7000023051 Research Areas 3 Humanities & social sciences / Education - general / Educational philosophy Humanities & social sciences / Education - general / Education Humanities & social sciences / Philosophy and ethics / Philosophy Research History 7 Apr, 2013 - Mar, 2015 名古屋女子大学文学部児童教育学科 専任講師 Apr, 2010 - Mar, 2013 名古屋女子大学文学部児童教育学科 特任講師 Apr, 2009 - Mar, 2010 羽衣国際大学 非常勤講師 Apr, 2007 - Mar, 2010 兵庫大学 非常勤講師 Apr, 2007 - Mar, 2010 大阪樟蔭女子大学 非常勤講師 More Education 1 Apr, 2003 - Mar, 2006 教育学専攻, Graduate School, Division of Letters, Kwansei Gakuin University Papers 13 An introduction to Hegel’s national pedagogy SHIOMI Koichi Annual Report of Kansai Kyoiku Gakkai, (48) 11-15, Sep 30, 2024 教職科目「道徳の指導法」の実践報告 : 新聞記事を利用した話し合いの授業—A Practical Report of Teacher Training Course "Teaching Methods on Moral Education" : Discussion Lesson Using Newspaper Articles 塩見 剛一 教師教育研究 = Studia de doctorum institutione = International journal of teacher education / 全国私立大学教職課程協会編集委員会 編, (31) 103-114, Mar, 2018 アルベルト・レーブレ『教育学の歴史』の成立と特徴―および、翻訳書ができるまで― 近代教育フォーラム, 26 112-113, Sep, 2017 Alexander Batthyany “Viktor E. Frankl and the Development of Logotherapy and Existential Analysis(2)-1927-1930:Adolescent Psychology-” 広岡義之, 津田徹, 塩見剛一, 山本孝司 兵庫大学論集, No.18(18) p.p.285-290, Mar, 2013 A.バッチャニーによる本論文は、V.フランクルの生涯と学問の形成過程について取り纏めたものである。本論文は五つの時期の特徴から構成されており、本稿はその中でも第二期にあたる。フランクルがウィーンで医師として活躍し、青年心理学を形成した時期について取り扱っている。 K.ローゼンクランツの教育の特殊的要素について―ヘーゲル教育論の体系化として― 塩見 剛一 関西教育学会『関西教育学会年報』, (第36) 6-10, Jun, 2012 K.ローゼンクランツの教育論は、ヘーゲルの哲学思想に裏付けられた教育哲学であり、その著書『体系としての教育学』は、ヘーゲルがなし得なかった教育学体系の完成を目指している。第二章の「特殊的要素」を精査することで、ローゼンクランツが構想した「実践的な哲学」としての教育学がどのような具体的な実践を考えていたかを問い、その実践とヘーゲルの教育論との接点と乖離を考察し、ヘーゲル教育論の体系化への一助とする。 More Misc. 4 共同研究組織成果報告(2017年度) 「大学全入時代」における包括的で効果的な大学学習支援モデルの構築—Construction of a comprehensive and effective learning support model in the "era in which university places outnumber university applicants" 西口 利文, 谷田 信一, 定金 浩一, 塩見 剛一 大阪産業大学産業研究所所報 = Bulletin of the Institute for Industrial Research of Osaka Sangyo University, (41) 31-39, Dec, 2018 Effect of Self-Management for Developing Basic Social Skills on Classroom Performance among Undergraduate Students ニシグチ, トシフミ, サダカネ, コウイチ, タニダ, シンイチ, シオミ, コウイチ, NISHIGUCHI, Toshifumi, SADAKANE, Koichii, TANIDA, Shinichi, SHIOMI, Koichi JOURNAL OF OSAKA SANGYO UNIVERSITY Humanities & Social Sciences, 32 35-54, Mar 30, 2018 Peer-reviewed The Relationship between “Self-Management” Practices in Basic Social Skills Acquisition and Undergraduate Students’ Learning Activities ニシグチ, トシフミ, タニダ, シンイチ, サダカネ, コウイチ, シオミ, コウイチ, NISHIGUCHI, Toshifumi, TANIDA, Shinichi, SADAKANE, Koichi, SHIOMI, Koichi JOURNAL OF OSAKA SANGYO UNIVERSITY Humanities&Social Sciences, 29 15-25, Mar 31, 2017 Peer-reviewed 教員養成校における創造的思索の構築のための教育カリキュラムの検討(最終報告) 堀祥子, 命婦恭子, 女学院大学短期大 名古屋女子大学『総合科学研究』, (9) 7-19, May, 2015 Books and Other Publications 18 『教育の原理』 深谷潤, 広岡義之 ミネルヴァ書房, Apr 10, 2021 教育のイデア : 教職・保育士を志す人のために 塩見, 剛一, 成山, 文夫, 西本, 望, 光成, 研一郎, 武安, 宥 昭和堂, Jan, 2020 (ISBN: 9784812219089) いまがわかる教育原理 西本望 塩見剛一 井谷信彦 猪熊弘子 大倉健太郎 尾場友和 差波直樹 弘田陽介 増田翼 箕輪潤子 宮地和樹 山下裕子 みらい, Apr, 2018 (ISBN: 9784860154509) はじめて学ぶ教職論 津田徹, 砂子滋美, 佐野秀行, 堤直樹, 山本孝司, 齋藤正俊, 広岡義之, 名和優, 上寺康司 ミネルヴァ書房, Feb 10, 2017 (ISBN: 9784623075638) はじめて学ぶ教育課程 福本義久, 広岡義之, 佐野秀行, 間科学大, 古田薫, 西本望, 山本孝司, 津田徹, 神戸芸術工科 (Role: Joint author) ミネルヴァ書房, Apr, 2016 (ISBN: 9784623075591) More Presentations 6 「K.ローゼンクランツの教育の特殊的要素について―ヘーゲル教育論の体系化として―」 塩見 剛一 関西教育学会第63回大会, Nov, 2011 「K.ローゼンクランツの教育の一般的概念について―ヘーゲル教育論の体系化として―」 塩見 剛一 関西教育学会第61回大会, Nov, 2009 「K.ローゼンクランツの教育学体系について―ヘーゲル教育論の体系化として―」 塩見 剛一 関西教育学会第60回大会, Nov, 2008 「ヘーゲルの弁証法と教育的対話」 塩見 剛一 教育哲学会第50回大会, Oct, 2007 「ヘーゲルの悲劇論に関する教育学的考察」 塩見 剛一 教育哲学会第49回大会, Oct, 2006 More Professional Memberships 7 Aug, 2024 - Present Japanese society for moral education Nov, 2019 - Present 日本倫理道徳教育学会 Apr, 2016 - Present 教育思想史学会 Apr, 2008 - Present 世界新教育学会 Apr, 2005 - Present 関西教育学会 Apr, 2004 - Present 教育哲学会 Apr, 2004 - Present 日本教育学会 1 研究テーマ 1 研究テーマ(英語) G.W.F.ヘーゲルの教育論 概要(英語) ・ 研究期間(開始)(英語) 2001/04/01 1
Koichi Shiomi (塩見 剛一) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format 「List of Research Themes」format Profile Information AffiliationAssociate Professor, Institute of Education, Center of Teacher Education, Osaka Sangyo UniversityDegree修士(関西学院大学)Researcher number30591797J-GLOBAL ID201801014793507800researchmap Member ID7000023051 Research Areas 3 Humanities & social sciences / Education - general / Educational philosophy Humanities & social sciences / Education - general / Education Humanities & social sciences / Philosophy and ethics / Philosophy Research History 7 Apr, 2013 - Mar, 2015 名古屋女子大学文学部児童教育学科 専任講師 Apr, 2010 - Mar, 2013 名古屋女子大学文学部児童教育学科 特任講師 Apr, 2009 - Mar, 2010 羽衣国際大学 非常勤講師 Apr, 2007 - Mar, 2010 兵庫大学 非常勤講師 Apr, 2007 - Mar, 2010 大阪樟蔭女子大学 非常勤講師 More Education 1 Apr, 2003 - Mar, 2006 教育学専攻, Graduate School, Division of Letters, Kwansei Gakuin University Papers 13 An introduction to Hegel’s national pedagogy SHIOMI Koichi Annual Report of Kansai Kyoiku Gakkai, (48) 11-15, Sep 30, 2024 教職科目「道徳の指導法」の実践報告 : 新聞記事を利用した話し合いの授業—A Practical Report of Teacher Training Course "Teaching Methods on Moral Education" : Discussion Lesson Using Newspaper Articles 塩見 剛一 教師教育研究 = Studia de doctorum institutione = International journal of teacher education / 全国私立大学教職課程協会編集委員会 編, (31) 103-114, Mar, 2018 アルベルト・レーブレ『教育学の歴史』の成立と特徴―および、翻訳書ができるまで― 近代教育フォーラム, 26 112-113, Sep, 2017 Alexander Batthyany “Viktor E. Frankl and the Development of Logotherapy and Existential Analysis(2)-1927-1930:Adolescent Psychology-” 広岡義之, 津田徹, 塩見剛一, 山本孝司 兵庫大学論集, No.18(18) p.p.285-290, Mar, 2013 A.バッチャニーによる本論文は、V.フランクルの生涯と学問の形成過程について取り纏めたものである。本論文は五つの時期の特徴から構成されており、本稿はその中でも第二期にあたる。フランクルがウィーンで医師として活躍し、青年心理学を形成した時期について取り扱っている。 K.ローゼンクランツの教育の特殊的要素について―ヘーゲル教育論の体系化として― 塩見 剛一 関西教育学会『関西教育学会年報』, (第36) 6-10, Jun, 2012 K.ローゼンクランツの教育論は、ヘーゲルの哲学思想に裏付けられた教育哲学であり、その著書『体系としての教育学』は、ヘーゲルがなし得なかった教育学体系の完成を目指している。第二章の「特殊的要素」を精査することで、ローゼンクランツが構想した「実践的な哲学」としての教育学がどのような具体的な実践を考えていたかを問い、その実践とヘーゲルの教育論との接点と乖離を考察し、ヘーゲル教育論の体系化への一助とする。 More Misc. 4 共同研究組織成果報告(2017年度) 「大学全入時代」における包括的で効果的な大学学習支援モデルの構築—Construction of a comprehensive and effective learning support model in the "era in which university places outnumber university applicants" 西口 利文, 谷田 信一, 定金 浩一, 塩見 剛一 大阪産業大学産業研究所所報 = Bulletin of the Institute for Industrial Research of Osaka Sangyo University, (41) 31-39, Dec, 2018 Effect of Self-Management for Developing Basic Social Skills on Classroom Performance among Undergraduate Students ニシグチ, トシフミ, サダカネ, コウイチ, タニダ, シンイチ, シオミ, コウイチ, NISHIGUCHI, Toshifumi, SADAKANE, Koichii, TANIDA, Shinichi, SHIOMI, Koichi JOURNAL OF OSAKA SANGYO UNIVERSITY Humanities & Social Sciences, 32 35-54, Mar 30, 2018 Peer-reviewed The Relationship between “Self-Management” Practices in Basic Social Skills Acquisition and Undergraduate Students’ Learning Activities ニシグチ, トシフミ, タニダ, シンイチ, サダカネ, コウイチ, シオミ, コウイチ, NISHIGUCHI, Toshifumi, TANIDA, Shinichi, SADAKANE, Koichi, SHIOMI, Koichi JOURNAL OF OSAKA SANGYO UNIVERSITY Humanities&Social Sciences, 29 15-25, Mar 31, 2017 Peer-reviewed 教員養成校における創造的思索の構築のための教育カリキュラムの検討(最終報告) 堀祥子, 命婦恭子, 女学院大学短期大 名古屋女子大学『総合科学研究』, (9) 7-19, May, 2015 Books and Other Publications 18 『教育の原理』 深谷潤, 広岡義之 ミネルヴァ書房, Apr 10, 2021 教育のイデア : 教職・保育士を志す人のために 塩見, 剛一, 成山, 文夫, 西本, 望, 光成, 研一郎, 武安, 宥 昭和堂, Jan, 2020 (ISBN: 9784812219089) いまがわかる教育原理 西本望 塩見剛一 井谷信彦 猪熊弘子 大倉健太郎 尾場友和 差波直樹 弘田陽介 増田翼 箕輪潤子 宮地和樹 山下裕子 みらい, Apr, 2018 (ISBN: 9784860154509) はじめて学ぶ教職論 津田徹, 砂子滋美, 佐野秀行, 堤直樹, 山本孝司, 齋藤正俊, 広岡義之, 名和優, 上寺康司 ミネルヴァ書房, Feb 10, 2017 (ISBN: 9784623075638) はじめて学ぶ教育課程 福本義久, 広岡義之, 佐野秀行, 間科学大, 古田薫, 西本望, 山本孝司, 津田徹, 神戸芸術工科 (Role: Joint author) ミネルヴァ書房, Apr, 2016 (ISBN: 9784623075591) More Presentations 6 「K.ローゼンクランツの教育の特殊的要素について―ヘーゲル教育論の体系化として―」 塩見 剛一 関西教育学会第63回大会, Nov, 2011 「K.ローゼンクランツの教育の一般的概念について―ヘーゲル教育論の体系化として―」 塩見 剛一 関西教育学会第61回大会, Nov, 2009 「K.ローゼンクランツの教育学体系について―ヘーゲル教育論の体系化として―」 塩見 剛一 関西教育学会第60回大会, Nov, 2008 「ヘーゲルの弁証法と教育的対話」 塩見 剛一 教育哲学会第50回大会, Oct, 2007 「ヘーゲルの悲劇論に関する教育学的考察」 塩見 剛一 教育哲学会第49回大会, Oct, 2006 More Professional Memberships 7 Aug, 2024 - Present Japanese society for moral education Nov, 2019 - Present 日本倫理道徳教育学会 Apr, 2016 - Present 教育思想史学会 Apr, 2008 - Present 世界新教育学会 Apr, 2005 - Present 関西教育学会 Apr, 2004 - Present 教育哲学会 Apr, 2004 - Present 日本教育学会 1 研究テーマ 1 研究テーマ(英語) G.W.F.ヘーゲルの教育論 概要(英語) ・ 研究期間(開始)(英語) 2001/04/01 1