Researcher Search Results Eiji Nakayama Eiji Nakayama (中山 英治) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format 「List of Research Themes」format Profile Information AffiliationProfessor, Faculty of International Studies, Department of International Studies, Osaka Sangyo UniversityDegree修士(教育学)(京都教育大学)博士(学術)(大阪府立大学)Researcher number50546322J-GLOBAL ID200901011432082997researchmap Member ID1000250539 Research Interests 5 日本語 初年次教育 質的研究 タイ 教師間協働 Research Areas 4 Humanities & social sciences / Japanese language education / Japanese language education Humanities & social sciences / Japanese linguistics / Japanese linguistics Humanities & social sciences / Education - general / Education Humanities & social sciences / Linguistics / Linguistics Research History 9 Apr, 2024 - Present Osaka Sangyo University Jun, 2020 - Present 評議員, 学校法人大阪産業大学 Apr, 2019 - Present Faculty of International Studies, Osaka Sangyo University Apr, 2020 - Mar, 2023 学部長, 国際学部, 大阪産業大学 Apr, 2017 - Mar, 2019 Faculty of International Studies, Osaka Sangyo University More Education 1 Apr, 1998 - Mar, 2002 比較文化専攻, 人間文化学研究科, Osaka Prefecture University Committee Memberships 3 Jul, 2024 - Present 大東市産業振興市民会議 委員, 大東市産業振興市民会議 Apr, 2024 - Present だいとう産業活性化協議会 副会長, だいとう産業活性化協議会 Apr, 2016 査読委員(一時休止),大会運営委員(一時休止), 言語文化教育研究学会 Papers 23 Elements Essential for Collaboration between Thai and Japanese Teachers Case Studies at High Schools in Thailand カドワキ, カオル, ナカヤマ, エイジ, タカハシ, マサコ 15 1-21, Mar 31, 2021 Elements Essential for Collaboration between Thai and Japanese Teachers Case Studies at High Schools in Thailand 門脇薫, 中山英治, 髙橋雅子 間谷論集(第十五号), Mar 31, 2021 Peer-reviewed タイの日本語教育における協働への意識-教師間の協働を行っている非母語話者教師と母語話者教師のインタビューより 髙橋雅子, 中山英治, 門脇薫 Mar 31, 2021 Class Structuring Support for Active Learning : Results of a Study by a "Mutual Faculty Development" Seminar YAMADA Yoshinori, IMANAKA Maiko, NAKAYAMA Eiji, FUJIOKA Katsunori, FUJIOKA Yoshirou, NKAHARA Sho, YAMADA Koji, ENOKI Shinichi JOURNAL OF OSAKA SANGYO UNIVERSITY Humanities & Social Sciences, (41) 19-35, Mar, 2021 Peer-reviewed タイの教師間協働の実証的検証と協働実践を促進するネットワーク構築に関する基礎研究 中山 英治 平成26年度~平成29年度科学研究費補助金基盤研究C研究成果報告書, Mar 16, 2018 H26からH29まで続けてきた科研費研究の成果報告書 研究推進課へも1冊提供している。 More Misc. 4 A Report on the Practical Application on the Theme of Gamification in the "Workshop" of the Faculty of International Studies YAMAMOTO Kohsuke, SOGA Chiaki, NAKAYAMA Eiji OSAKA SANGYO UNIVERSITY JOURANAL OF HUMAN ENVIRONMENTAL STUDIES, (23), Mar, 2024 Peer-reviewed Practical Study of Cooperation in Education Focusing on the Future Challenges of Active Learning (42) 18-32, Dec, 2019 雑談における中級日本語学習者の聴解困難点 中山英治 大阪産業大学人間環境論集, (16) 145-158, Mar 31, 2016 Peer-reviewed 中級学習者が雑談に参加するときの聴解の問題点 野田尚史, 阪上彩子, 中山英治 The22th Princeton Japanese Pedagogy Forum Proceedings, (22) 142-152, Dec, 2015 Peer-reviewed 日本語学習者は日本語で雑談するときに、日本語を話す以上に日本語を聞く能力が求められる。しかし、学習者が実際にどのように聞きとりに困難点を感じ、聴解に失敗しているかを調べてみると様々な要因が明らかになった。日本語学習者の聴解における不適切な理解や不適切な推測の具体的な状況を調査して述べている。 掲載ページ情報:http://www.princeton.edu/pjpf/past/22nd-pjpf/ Books and Other Publications 3 あいまい・ぼんやり語辞典 森山, 卓郎, 石川, 創, 石出, 靖雄, 市村, 太郎, 大塚, みさ, 加藤, 大鶴, 苅宿, 紀子, 川端, 元子, 久賀, 朝, 中俣, 尚己, 中山, 英治, 増地, ひとみ, 渡辺, 由貴 東京堂出版, Jul, 2022 (ISBN: 9784490109337) 日本語コミュニケーションのための聴解教材の作成 (Role: Joint author, 第3部 雑談を聞く教材 雑談で話される内容と表現) ひつじ書房, Mar 23, 2022 (ISBN: 482341120X) 持続可能な大学の留学生政策 -アジアア各地と連携した日本語教育に向けて- (Role: Joint author) 明石書店, Nov 20, 2019 Presentations 43 ネイティブ教師とノンネイティブ教師の協働 松尾憲暁, 中山英治, 門脇薫 第2回 日本語教育分科会「JOCVと配属先教員の協働」, Jul 12, 2024 Invited 「海外に赴く日本語教師の資質・能力」の再検討‐海外経験のある教師教育者による省察的討論をもとに- 門脇薫, 摂南大, 嶋津百代, 杉本香, 中谷潤子, 坪根由香里, 中山英治, 北出慶子, 西村美保, 伊澤明香, 松尾憲暁, 佐野香織, 共同研究者, 日本語教師教育者ネットワーク 日本語教育学会2023年度秋季大会, Nov 26, 2023 教師間協働研究の知見を盛り込んだ新しい教師研修のコンセプトー質的分析で得た概念とKHCoderによる分析結果をもとに― 中山英治, 門脇薫, 松尾憲暁 タイ国日本語教育研究会 第35回年次セミナー, Mar 18, 2023 新聞コーパスを用いた類義語の分析と教材化―「姿勢・態度・構え」を例に― Mar 21, 2020 大学生の「具体-抽象」化能力に関する一考察 中山英治 タイ国日本語教育研究会 第31回年次セミナー, Mar 16, 2019 現代日本語の外来語・カタカナ語-大阪の街にあふれているコトバたち- 中山英治 第二回日本語教育・日本語学についての国際セミナー(インドネシア/バンドン), Jul, 2018 Invited 日本語教師間の協働を促進するツールの開発―協働授業の検証シートと 協働ルーブリックの試作を目指して― 協働実践研究会(第3回), Dec 2, 2017, 協働実践研究会 自己内省型の振り返り活動とその評価における学修成果の可視化-大阪産業大学(人文系学部)の初年次教育を例に- 中山英治 初年次教育学会第10回大会, Sep 7, 2017, 初年次教育学会 タイで教師間協働を経験している熟練日本語教師の協働観を構成する仕事観と指導観-経年調査による構成概念の理論的飽和化- 中山英治 2016年度日本語教育学会秋季大会, Oct 9, 2016, 日本語教育学会 理想的な教師間協働を経験している教師の語り-SCATによる構成概念と理論仮説 中山英治, 髙橋雅子, 門脇薫 International Conference on Japanese Language Education(BALI ICJLE2106), Sep 10, 2016, 日本語教育学会 「顔」に関する慣用句の多言語比較による意味記述‐日本語と韓国語の対照を中心に‐ 恩塚千代, 鄭惠先, 森口稔, 中山英治, 坂口昌子, 王崗 韓国日本語学会第32回学術秋季大会, Sep 19, 2015 現実としての「協同・共同」から、概念としての「協働」へ 中山英治 協働実践研究会, Sep 5, 2015 「顔」に関する慣用句の多言語比較による意味記述 鄭惠先, 王崗, 森口稔, 中山英治, 坂口昌子, 恩塚千代 第4回中日韓朝言語文化比較研究国際シンポジウム(2015), Aug, 2015 タイの日本語教育における教師間の協働に対する意識―テ ィームティーチングを行っている非母語話者教師と母語話者教師のインタビューより 髙橋雅子, 中山英治, 門脇薫 言語文化教育研究学会, Feb, 2015 日本語非母語話者教師と母語話者教師の協働の現状 と課題―タイと韓国の高校における母語話者教師対象の調査による考察- 門脇薫, 中山英治, 髙橋雅子 日本語教育学会, Oct 11, 2014 海外における非母語話者教師と母語話者教師の協働に関する文献の分析―文献調査から見えた教師間協働の可能性 髙橋雅子, 門脇薫, 中山英治 日本語教育学会, Sep, 2014 教師間協働研究に関する現状と課題-日本語教育における文献調査より- 高橋雅子, 門脇薫, 中山英治 小出記念日本語教育研究会第22回大会, Jun, 2013 持続可能な「教師協働研究」を目指して-教師協働研究の理論的枠組みの試案と協働研究事例- 中山英治, 松尾憲暁, 門脇薫, 髙橋雅子 タイ国日本語教育研究会第25回年次セミナー, Mar, 2013 日本語読解教材の使用実態調査-タイで求められる読解教材とは- 中山英治, 秋田美帆, 内田陽子, 牛窪隆太, 木村祐子, 福池秋水, 安田励子, 内畑愛美, 中津飛鳥, 武井啓子 タイ国日本語教育研究会 第24回年次セミナー, Mar, 2012 タイの日本語教育現場で協働体験を持つ日本人教師の仕事観・指導観の段階的変容 中山 英治 タイ国日本語教育研究会第24回年次セミナー, Mar, 2012 タイの協働現場で働く日本人教師の協働への気づき-理論的サンプリングによるデータの収集と概念の再検討- 中山 英治 日本語教育学会研究集会(関西地区), Sep, 2011 教師間協働に関する日本国内外の事例紹介とより良い協働に向けた提案-協働体験を持つ教師の内省から- 世界大会2011日本語教育国際研究大会, Aug, 2011 留学体験の語りから見える学習態度・学習スタイルの変容と留学の意義-タイ人留学生の場合- 安田励子, 秋田美帆, 内田陽子, 牛窪隆太, 鈴木由美子, 坪根由香里, 中山英治 小出記念日本語教育研究会第20回大会, Jun, 2011 教師間協働の過去・現在・未来を語る-国内外の教師間協働の問題と改善方法-(企画シンポジウム) 中山英治, 門脇薫, 高橋雅子, 辛銀眞, 松尾憲暁 早稲田大学日本語教育学会2011年度春季大会, Mar, 2011 留学による学習環境の変化と学習に対する意識の変容 安田励子, 秋田美帆, 内田陽子, 牛窪隆太, 鈴木由美子, 坪根由香里, 中山英治 早稲田大学日本語教育学会2011年度春季大会, Mar, 2011 中級への橋渡しを考慮した初級文法項目ツモリダの提出順序の再考 川久保千鶴子, 中山英治 日本語教育学会研究集会(関西地区), Sep, 2010 タイの日本語教育協働現場における日本人教師の仕事観・指導観の変容プロセス‐M-GTAによる仮説モデルの生成 日本語教育学会研究集会(関西地区), Sep, 2010 タイの日本語教育研究支援サイト「にほんごかけはし」の可能性 ─留学生がタイで学んだことと日本で学んでいること─ Mar, 2010 海外の協働現場での日本人教師の適応過程の考察‐タイの大学における適応オプション‐ 世界大会2010日本語教育国際研究大会, 2010 短作文調査からみたタイ人日本語学習者の予測能力と文脈情報‐寺村(1987)からみた研究の系譜とオリジナル調査のデータ分析 中山 英治 早稲田大学日本語教育学会2009年度秋季大会, Sep, 2009 早稲田大学における0レベルの大学院生を中心とした初級日本語クラスの設計とその実践分析 中山英治, 鈴木由美子 早稲田大学日本語教育学会2009年度秋季大会, Sep, 2009 タイ人教師と日本人教師の日本語教育現場における課題-修正版グランデッド・セオリー・アプローチによる仮説モデルから- 池谷清美, 中山英治, 片桐準二, カノックワン片桐 世界大会2009日本語教育国際研究大会, Jul, 2009 タイ人教師の本音?-日本人教師との協働に向けて-(依頼講演) カノックワン・ラオハブラナキット片桐, 池谷清美, 片桐準二, 中山英治 タイ国日本語教育研究会第21回年次セミナー, Mar, 2009 タイの大学における授業の連携と教師の協働の実践報告-映画を活用した新作ストーリーのプレゼンテーションー 中山英治, 池谷清美, 岩井茂樹, カノックワン L, 片 日本語教育学世界大会2008 第7回日本語教育国際研究大会, Jul 11, 2008 タイの大学における授業の連携と教師の協働の実践報告‐映画を活用した新作プレゼンテーション‐ 中山英治, 池谷清美, カノックワン片桐, 岩井茂樹 世界大会2008日本語教育国際研究大会, Jul, 2008 タイ語母語話者教師と日本語母語話者教師の両者の特性を生かした協働に向けて 吉田一彦, 中山英治, カノックワン片桐 タイ国日本語教育研究会第20周年記念セミナー, Mar, 2008 タイにおける日本語の受容-外国語・外来語としての日本語の姿- 中山 英治 タイ国日本研究国際シンポジウム2007, Aug, 2007 国語教育における文法説明能力 中山 英治 表現学会近畿地区例会, Oct, 2006 国語教育における文法説明能力-問題説明能力調査と中学校入試問題解説文の分析を通して 中山 英治 京都教育大学国文学会, Aug, 2006 アンケート調査からみた大阪府立大学留学生の抱える問題点 日本語教育学会研究集会(関西地区), Sep, 2005 述語の意味的な観点からみた文の確かさと不確かさ 中山 英治 第36回中部日本・日本語学研究会, Oct, 2003 仮定的な事態を差し出す「~とする」とその周辺 中山 英治 国語学会(現日本語学会)平成11年度秋季大会, Oct, 1999 「限り」とその周辺 中山 英治 国語学会(現日本語学会)平成9年度春季大会, May, 1997 1 Professional Memberships 10 May, 2024 - Present 韓国日語教育学会 Apr, 2024 - Present 大学教育学会 Aug, 2017 - Present The Society of Japanese Grammar Apr, 2017 - Present 語彙・辞書研究会 Apr, 2016 - Present Association for Language and Cultural Education More Research Projects 7 日本語非母語話者に着目した日本語教師養成課程:日本語教師の新しい資格に向けて 科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2023 - Mar, 2027 高橋 雅子, 門脇 薫, 中山 英治 東南アジアにおける日本語教師の統合型協働モデルの構築と新しい教師研修の開発 Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2020 - Mar, 2024 中山 英治 Validation and improvement of a definition lexicon describing word meanings for a Japanese-Japanese dictionary for non-native speakers Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2021 - Mar, 2024 Toward the Compilation of a Japanese-Japanese Dictionary for Learners Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2017 - Mar, 2021 The Basic Study on Building of a Network in Thailand by Teacher's Collaboration Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2014 - Mar, 2018 NAKAYAMA EIJI, KATSUKI Yusuke, MATSUO Noriaki More 研究テーマ 4 研究テーマ(英語) 日本語教育学分野・タイにおける教師間協働の質的研究 概要(英語) ・ 研究期間(開始)(英語) 2007/04/01 研究テーマ(英語) 日本語学分野・予測文法能力の研究 概要(英語) ・ 研究期間(開始)(英語) 2007/05/01 研究期間(終了)(英語) 2011/05/30 研究テーマ(英語) 日本語教育学分野・日本語学習者の聴解過程の分析と聴解教材の研究 概要(英語) ・ 研究期間(開始)(英語) 2011/04/01 研究テーマ(英語) 日本語学分野・初年次教育における日本人大学生への日本語教育 概要(英語) ・ 研究期間(開始)(英語) 2012/04/01 1
Eiji Nakayama (中山 英治) Please select the form format to download from below 「Education and research environment」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ①Outline for Vitae」format 「No. 4, the Ministry of Education document style ②Education and research environment」format 「List of Research Themes」format Profile Information AffiliationProfessor, Faculty of International Studies, Department of International Studies, Osaka Sangyo UniversityDegree修士(教育学)(京都教育大学)博士(学術)(大阪府立大学)Researcher number50546322J-GLOBAL ID200901011432082997researchmap Member ID1000250539 Research Interests 5 日本語 初年次教育 質的研究 タイ 教師間協働 Research Areas 4 Humanities & social sciences / Japanese language education / Japanese language education Humanities & social sciences / Japanese linguistics / Japanese linguistics Humanities & social sciences / Education - general / Education Humanities & social sciences / Linguistics / Linguistics Research History 9 Apr, 2024 - Present Osaka Sangyo University Jun, 2020 - Present 評議員, 学校法人大阪産業大学 Apr, 2019 - Present Faculty of International Studies, Osaka Sangyo University Apr, 2020 - Mar, 2023 学部長, 国際学部, 大阪産業大学 Apr, 2017 - Mar, 2019 Faculty of International Studies, Osaka Sangyo University More Education 1 Apr, 1998 - Mar, 2002 比較文化専攻, 人間文化学研究科, Osaka Prefecture University Committee Memberships 3 Jul, 2024 - Present 大東市産業振興市民会議 委員, 大東市産業振興市民会議 Apr, 2024 - Present だいとう産業活性化協議会 副会長, だいとう産業活性化協議会 Apr, 2016 査読委員(一時休止),大会運営委員(一時休止), 言語文化教育研究学会 Papers 23 Elements Essential for Collaboration between Thai and Japanese Teachers Case Studies at High Schools in Thailand カドワキ, カオル, ナカヤマ, エイジ, タカハシ, マサコ 15 1-21, Mar 31, 2021 Elements Essential for Collaboration between Thai and Japanese Teachers Case Studies at High Schools in Thailand 門脇薫, 中山英治, 髙橋雅子 間谷論集(第十五号), Mar 31, 2021 Peer-reviewed タイの日本語教育における協働への意識-教師間の協働を行っている非母語話者教師と母語話者教師のインタビューより 髙橋雅子, 中山英治, 門脇薫 Mar 31, 2021 Class Structuring Support for Active Learning : Results of a Study by a "Mutual Faculty Development" Seminar YAMADA Yoshinori, IMANAKA Maiko, NAKAYAMA Eiji, FUJIOKA Katsunori, FUJIOKA Yoshirou, NKAHARA Sho, YAMADA Koji, ENOKI Shinichi JOURNAL OF OSAKA SANGYO UNIVERSITY Humanities & Social Sciences, (41) 19-35, Mar, 2021 Peer-reviewed タイの教師間協働の実証的検証と協働実践を促進するネットワーク構築に関する基礎研究 中山 英治 平成26年度~平成29年度科学研究費補助金基盤研究C研究成果報告書, Mar 16, 2018 H26からH29まで続けてきた科研費研究の成果報告書 研究推進課へも1冊提供している。 More Misc. 4 A Report on the Practical Application on the Theme of Gamification in the "Workshop" of the Faculty of International Studies YAMAMOTO Kohsuke, SOGA Chiaki, NAKAYAMA Eiji OSAKA SANGYO UNIVERSITY JOURANAL OF HUMAN ENVIRONMENTAL STUDIES, (23), Mar, 2024 Peer-reviewed Practical Study of Cooperation in Education Focusing on the Future Challenges of Active Learning (42) 18-32, Dec, 2019 雑談における中級日本語学習者の聴解困難点 中山英治 大阪産業大学人間環境論集, (16) 145-158, Mar 31, 2016 Peer-reviewed 中級学習者が雑談に参加するときの聴解の問題点 野田尚史, 阪上彩子, 中山英治 The22th Princeton Japanese Pedagogy Forum Proceedings, (22) 142-152, Dec, 2015 Peer-reviewed 日本語学習者は日本語で雑談するときに、日本語を話す以上に日本語を聞く能力が求められる。しかし、学習者が実際にどのように聞きとりに困難点を感じ、聴解に失敗しているかを調べてみると様々な要因が明らかになった。日本語学習者の聴解における不適切な理解や不適切な推測の具体的な状況を調査して述べている。 掲載ページ情報:http://www.princeton.edu/pjpf/past/22nd-pjpf/ Books and Other Publications 3 あいまい・ぼんやり語辞典 森山, 卓郎, 石川, 創, 石出, 靖雄, 市村, 太郎, 大塚, みさ, 加藤, 大鶴, 苅宿, 紀子, 川端, 元子, 久賀, 朝, 中俣, 尚己, 中山, 英治, 増地, ひとみ, 渡辺, 由貴 東京堂出版, Jul, 2022 (ISBN: 9784490109337) 日本語コミュニケーションのための聴解教材の作成 (Role: Joint author, 第3部 雑談を聞く教材 雑談で話される内容と表現) ひつじ書房, Mar 23, 2022 (ISBN: 482341120X) 持続可能な大学の留学生政策 -アジアア各地と連携した日本語教育に向けて- (Role: Joint author) 明石書店, Nov 20, 2019 Presentations 43 ネイティブ教師とノンネイティブ教師の協働 松尾憲暁, 中山英治, 門脇薫 第2回 日本語教育分科会「JOCVと配属先教員の協働」, Jul 12, 2024 Invited 「海外に赴く日本語教師の資質・能力」の再検討‐海外経験のある教師教育者による省察的討論をもとに- 門脇薫, 摂南大, 嶋津百代, 杉本香, 中谷潤子, 坪根由香里, 中山英治, 北出慶子, 西村美保, 伊澤明香, 松尾憲暁, 佐野香織, 共同研究者, 日本語教師教育者ネットワーク 日本語教育学会2023年度秋季大会, Nov 26, 2023 教師間協働研究の知見を盛り込んだ新しい教師研修のコンセプトー質的分析で得た概念とKHCoderによる分析結果をもとに― 中山英治, 門脇薫, 松尾憲暁 タイ国日本語教育研究会 第35回年次セミナー, Mar 18, 2023 新聞コーパスを用いた類義語の分析と教材化―「姿勢・態度・構え」を例に― Mar 21, 2020 大学生の「具体-抽象」化能力に関する一考察 中山英治 タイ国日本語教育研究会 第31回年次セミナー, Mar 16, 2019 現代日本語の外来語・カタカナ語-大阪の街にあふれているコトバたち- 中山英治 第二回日本語教育・日本語学についての国際セミナー(インドネシア/バンドン), Jul, 2018 Invited 日本語教師間の協働を促進するツールの開発―協働授業の検証シートと 協働ルーブリックの試作を目指して― 協働実践研究会(第3回), Dec 2, 2017, 協働実践研究会 自己内省型の振り返り活動とその評価における学修成果の可視化-大阪産業大学(人文系学部)の初年次教育を例に- 中山英治 初年次教育学会第10回大会, Sep 7, 2017, 初年次教育学会 タイで教師間協働を経験している熟練日本語教師の協働観を構成する仕事観と指導観-経年調査による構成概念の理論的飽和化- 中山英治 2016年度日本語教育学会秋季大会, Oct 9, 2016, 日本語教育学会 理想的な教師間協働を経験している教師の語り-SCATによる構成概念と理論仮説 中山英治, 髙橋雅子, 門脇薫 International Conference on Japanese Language Education(BALI ICJLE2106), Sep 10, 2016, 日本語教育学会 「顔」に関する慣用句の多言語比較による意味記述‐日本語と韓国語の対照を中心に‐ 恩塚千代, 鄭惠先, 森口稔, 中山英治, 坂口昌子, 王崗 韓国日本語学会第32回学術秋季大会, Sep 19, 2015 現実としての「協同・共同」から、概念としての「協働」へ 中山英治 協働実践研究会, Sep 5, 2015 「顔」に関する慣用句の多言語比較による意味記述 鄭惠先, 王崗, 森口稔, 中山英治, 坂口昌子, 恩塚千代 第4回中日韓朝言語文化比較研究国際シンポジウム(2015), Aug, 2015 タイの日本語教育における教師間の協働に対する意識―テ ィームティーチングを行っている非母語話者教師と母語話者教師のインタビューより 髙橋雅子, 中山英治, 門脇薫 言語文化教育研究学会, Feb, 2015 日本語非母語話者教師と母語話者教師の協働の現状 と課題―タイと韓国の高校における母語話者教師対象の調査による考察- 門脇薫, 中山英治, 髙橋雅子 日本語教育学会, Oct 11, 2014 海外における非母語話者教師と母語話者教師の協働に関する文献の分析―文献調査から見えた教師間協働の可能性 髙橋雅子, 門脇薫, 中山英治 日本語教育学会, Sep, 2014 教師間協働研究に関する現状と課題-日本語教育における文献調査より- 高橋雅子, 門脇薫, 中山英治 小出記念日本語教育研究会第22回大会, Jun, 2013 持続可能な「教師協働研究」を目指して-教師協働研究の理論的枠組みの試案と協働研究事例- 中山英治, 松尾憲暁, 門脇薫, 髙橋雅子 タイ国日本語教育研究会第25回年次セミナー, Mar, 2013 日本語読解教材の使用実態調査-タイで求められる読解教材とは- 中山英治, 秋田美帆, 内田陽子, 牛窪隆太, 木村祐子, 福池秋水, 安田励子, 内畑愛美, 中津飛鳥, 武井啓子 タイ国日本語教育研究会 第24回年次セミナー, Mar, 2012 タイの日本語教育現場で協働体験を持つ日本人教師の仕事観・指導観の段階的変容 中山 英治 タイ国日本語教育研究会第24回年次セミナー, Mar, 2012 タイの協働現場で働く日本人教師の協働への気づき-理論的サンプリングによるデータの収集と概念の再検討- 中山 英治 日本語教育学会研究集会(関西地区), Sep, 2011 教師間協働に関する日本国内外の事例紹介とより良い協働に向けた提案-協働体験を持つ教師の内省から- 世界大会2011日本語教育国際研究大会, Aug, 2011 留学体験の語りから見える学習態度・学習スタイルの変容と留学の意義-タイ人留学生の場合- 安田励子, 秋田美帆, 内田陽子, 牛窪隆太, 鈴木由美子, 坪根由香里, 中山英治 小出記念日本語教育研究会第20回大会, Jun, 2011 教師間協働の過去・現在・未来を語る-国内外の教師間協働の問題と改善方法-(企画シンポジウム) 中山英治, 門脇薫, 高橋雅子, 辛銀眞, 松尾憲暁 早稲田大学日本語教育学会2011年度春季大会, Mar, 2011 留学による学習環境の変化と学習に対する意識の変容 安田励子, 秋田美帆, 内田陽子, 牛窪隆太, 鈴木由美子, 坪根由香里, 中山英治 早稲田大学日本語教育学会2011年度春季大会, Mar, 2011 中級への橋渡しを考慮した初級文法項目ツモリダの提出順序の再考 川久保千鶴子, 中山英治 日本語教育学会研究集会(関西地区), Sep, 2010 タイの日本語教育協働現場における日本人教師の仕事観・指導観の変容プロセス‐M-GTAによる仮説モデルの生成 日本語教育学会研究集会(関西地区), Sep, 2010 タイの日本語教育研究支援サイト「にほんごかけはし」の可能性 ─留学生がタイで学んだことと日本で学んでいること─ Mar, 2010 海外の協働現場での日本人教師の適応過程の考察‐タイの大学における適応オプション‐ 世界大会2010日本語教育国際研究大会, 2010 短作文調査からみたタイ人日本語学習者の予測能力と文脈情報‐寺村(1987)からみた研究の系譜とオリジナル調査のデータ分析 中山 英治 早稲田大学日本語教育学会2009年度秋季大会, Sep, 2009 早稲田大学における0レベルの大学院生を中心とした初級日本語クラスの設計とその実践分析 中山英治, 鈴木由美子 早稲田大学日本語教育学会2009年度秋季大会, Sep, 2009 タイ人教師と日本人教師の日本語教育現場における課題-修正版グランデッド・セオリー・アプローチによる仮説モデルから- 池谷清美, 中山英治, 片桐準二, カノックワン片桐 世界大会2009日本語教育国際研究大会, Jul, 2009 タイ人教師の本音?-日本人教師との協働に向けて-(依頼講演) カノックワン・ラオハブラナキット片桐, 池谷清美, 片桐準二, 中山英治 タイ国日本語教育研究会第21回年次セミナー, Mar, 2009 タイの大学における授業の連携と教師の協働の実践報告-映画を活用した新作ストーリーのプレゼンテーションー 中山英治, 池谷清美, 岩井茂樹, カノックワン L, 片 日本語教育学世界大会2008 第7回日本語教育国際研究大会, Jul 11, 2008 タイの大学における授業の連携と教師の協働の実践報告‐映画を活用した新作プレゼンテーション‐ 中山英治, 池谷清美, カノックワン片桐, 岩井茂樹 世界大会2008日本語教育国際研究大会, Jul, 2008 タイ語母語話者教師と日本語母語話者教師の両者の特性を生かした協働に向けて 吉田一彦, 中山英治, カノックワン片桐 タイ国日本語教育研究会第20周年記念セミナー, Mar, 2008 タイにおける日本語の受容-外国語・外来語としての日本語の姿- 中山 英治 タイ国日本研究国際シンポジウム2007, Aug, 2007 国語教育における文法説明能力 中山 英治 表現学会近畿地区例会, Oct, 2006 国語教育における文法説明能力-問題説明能力調査と中学校入試問題解説文の分析を通して 中山 英治 京都教育大学国文学会, Aug, 2006 アンケート調査からみた大阪府立大学留学生の抱える問題点 日本語教育学会研究集会(関西地区), Sep, 2005 述語の意味的な観点からみた文の確かさと不確かさ 中山 英治 第36回中部日本・日本語学研究会, Oct, 2003 仮定的な事態を差し出す「~とする」とその周辺 中山 英治 国語学会(現日本語学会)平成11年度秋季大会, Oct, 1999 「限り」とその周辺 中山 英治 国語学会(現日本語学会)平成9年度春季大会, May, 1997 1 Professional Memberships 10 May, 2024 - Present 韓国日語教育学会 Apr, 2024 - Present 大学教育学会 Aug, 2017 - Present The Society of Japanese Grammar Apr, 2017 - Present 語彙・辞書研究会 Apr, 2016 - Present Association for Language and Cultural Education More Research Projects 7 日本語非母語話者に着目した日本語教師養成課程:日本語教師の新しい資格に向けて 科学研究費助成事業, 日本学術振興会, Apr, 2023 - Mar, 2027 高橋 雅子, 門脇 薫, 中山 英治 東南アジアにおける日本語教師の統合型協働モデルの構築と新しい教師研修の開発 Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2020 - Mar, 2024 中山 英治 Validation and improvement of a definition lexicon describing word meanings for a Japanese-Japanese dictionary for non-native speakers Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2021 - Mar, 2024 Toward the Compilation of a Japanese-Japanese Dictionary for Learners Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2017 - Mar, 2021 The Basic Study on Building of a Network in Thailand by Teacher's Collaboration Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2014 - Mar, 2018 NAKAYAMA EIJI, KATSUKI Yusuke, MATSUO Noriaki More 研究テーマ 4 研究テーマ(英語) 日本語教育学分野・タイにおける教師間協働の質的研究 概要(英語) ・ 研究期間(開始)(英語) 2007/04/01 研究テーマ(英語) 日本語学分野・予測文法能力の研究 概要(英語) ・ 研究期間(開始)(英語) 2007/05/01 研究期間(終了)(英語) 2011/05/30 研究テーマ(英語) 日本語教育学分野・日本語学習者の聴解過程の分析と聴解教材の研究 概要(英語) ・ 研究期間(開始)(英語) 2011/04/01 研究テーマ(英語) 日本語学分野・初年次教育における日本人大学生への日本語教育 概要(英語) ・ 研究期間(開始)(英語) 2012/04/01 1