Curriculum Vitaes

Makiko Shin'ya

  (新矢 麻紀子)

Profile Information

Affiliation
Professor, Faculty of International Studies, Department of International Studies, Osaka Sangyo University

J-GLOBAL ID
200901053925655877
researchmap Member ID
5000066811

Papers

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Misc.

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  • Erik Jacobson, Makiko Shinya
    部落解放研究 205号(特集 識字・基礎教育保障の動向と課題), (205) 182-192, Oct, 2016  Invited
  • 新矢麻紀子
    さらなる広がりと充実を―夜間中学生・韓国文解学習者との交流, 65-69, Nov, 2014  Invited
  • 新矢麻紀子, 山田泉, 法政大, 岩槻知也, 三登由利子
    『大阪産業大学論集 人文・社会科学編』, (15) 41-67, May, 2012  
    移民の受入れと,それに伴う移民政策が急速に進んできている韓国。そこに,筆者らの研究グループ「日本語教育保障法研究会」は科学研究費補助金によって2009年より3か年にわたって赴き,移民関連施策や移民への生活・教育支援に関する調査を行ってきた。本稿は,2011年9月に実施した第3回目となる現地実態調査の報告前編であり,2009年度調査の報告書から通算して第5号にあたる。
  • SATOH Junichi, SHIN'YA Makiko, OTANI Shinya, HARUHARA Kenichiro
    Journal of Osaka Sangyo University. Humanities & Social Sciences, 15(15) 69-97, 2012  
    移民の受入れと,それに伴う移民政策が急速に進んできている韓国。そこに,筆者らの研究グループ「日本語教育保障法研究会」は科学研究費補助金によって2009年より3か年にわたって赴き,移民関連施策や移民への生活・教育支援に関する調査を行ってきた。本稿は,2011年9月に実施した第3回目となる現地実態調査の報告後編であり,2009年度調査の報告書から通算して第6号にあたる。
  • 新矢麻紀子, 山田泉, 春原憲一郎
    大阪産業大学論集 人文・社会科学編, (13) p.115-140, Oct, 2011  

Books and Other Publications

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Presentations

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  • Makiko Shinya
    TESOL Talk, Feb 9, 2017, San Francisco State University  Invited
    This talk is about the experiences of immigrants living in Japan and learning Japanese as a Second Language. I provide an overview of the history of immigration to Japan, issues of immigration policy, Japanese language education for immigrants, and Japanese literacy education for other minorities. The second part focuses on my monographic research on the immigrant women in international marriages with Japanese men in a rural village in Japan where language services are not provided. The findings show a) it is difficult for immigrants to acquire Japanese literacy if they miss the formal instruction at early stage and b) family, especially a husband can be a deciding factor in encouraging their spouses to study Japanese. Lastly, I compare critically the parallels and/or distinctions between migrant literacy education in Japan with that of the U.S., and discuss what language educators/researchers can do to construct a better society at this unsafe and terrifying moment.

Research Projects

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