Curriculum Vitaes

Masatoshi Hatoko

  (波床 正敏)

Profile Information

Affiliation
Professor, Faculty of Engineering, Department of Civil Engineering, Osaka Sangyo University
Degree
修士(工学)(京都大学)
博士(工学)(京都大学)

Researcher number
60278570
J-GLOBAL ID
200901086068484413
researchmap Member ID
1000183205

External link

Misc.

 28
  • 波床正敏
    鉄道史学, (33) 41-42, Dec, 2015  
    鉄道史学会第32回大会(2014年10月5日,東洋大学)の報告要旨
  • 塚本直幸, 伊藤雅, ペリー史子, 波床正敏, 吉川耕司
    大阪産業大学人間環境論集, 12 pp.33-93, 2013  Peer-reviewed
    This paper aims to clarify the specific requirements to make LRT adaption possible. The results indicate, beyond the need for middle range transportation systems, the importance of the following: potential contribution to inner city revitalization, environmental concerns, land use conditions and spatial composition needed by adjacent businesses.
  • ペリー, 塚本, 波床, 吉川
    人と環境にやさしい交通をめざす協議会, Oct, 2012  
    スペイン、チェコにおけるトラムの郊外路線において、トラムとの関連で開発された沿線プロジェクトの現状について、現地調査結果に基づいて分析したものである。
  • HATOKO Masatoshi, NAKAGAWA Dai
    Journal of the City Planning Institute of Japan, 41 319-319, 2006  
    In this study, we clarified features of the hub system on railway network assembled by Swiss Rail 2000 policy. We also calculated how much the policy has shortened the intercity traveling time or the loss time at transit stations since 1987 till 2005. We measured those values with Expected Value of Traveling Time (EVTT) or Real Operation Loss Time (ROLTime). These are designed for intercity transportation, whose utility is dominated by not only length of boarding hours but also intervals of train departures and loss time at stations. EVTT or ROLTime can consider these features of intercity transportation. Based on the study, we considered what kind of policy should be a new basic rule for Japanese trunk railway network.

Books and Other Publications

 6
  • 塚本直幸, ペリー史子, 吉川耕司, 波床正敏, 伊藤雅, 南聡一郎 (Role: Joint author)
    技報堂出版, Mar 16, 2019 (ISBN: 9784765544863)
  • 塚口博司, 塚本直幸, 日野泰雄, 内田敬, 小川圭一, 波床正敏 (Role: Joint author)
    オーム社, Apr, 2016 (ISBN: 9784274218668)
    交通システムを解説した教科書
  • 波床正敏
    運輸調査局, Sep, 2012
    欧米の高性能路面電車としての「ライトレール」が日本に紹介されてから30年以上が経過し,高度な都市交通システムとしてのLRTが紹介されて20年ほどになる.だが,低床式車両の導入は幾分進んだものの,本格的な都市交通システムとしてのLRTが導入されるまでには至っておらず,「道遠し」といった状況にある.本稿では,都市交通としてLRTがどのような優位点を持っているか,今後,LRTはどのように導入するのが適当かといったことなどついて述べた.
  • 青山吉隆, 伊藤 雅, 小谷通泰, 柄谷友香, 酒井 弘, 塩士圭介, 鈴木義康, 谷口 守, 塚本直幸, 波床正敏, 松中亮治, 山中英生, 義浦慶子, 吉川耕司, 吉田諭史 (Role: Joint author)
    学芸出版社, 2008 (ISBN: 9784761540821)
  • 青山吉隆編 (Role: Joint author)
    丸善, Oct, 2001

Presentations

 43

Teaching Experience

 8

Research Projects

 5

Social Activities

 52

研究テーマ

 3
  • 研究テーマ(英語)
    交通網整備が地域に与える影響に関する研究
    キーワード(英語)
    地域の変化
    概要(英語)
    交流
  • 研究テーマ(英語)
    都市内交通の改善方策に関する研究
    キーワード(英語)
    TDM
    概要(英語)
    LRT
  • 研究テーマ(英語)
    交通整備水準を表現する方法に関する研究(地域間交流可能性指標に関する研究)
    キーワード(英語)
    交通整備水準,交流可能性,情報システム
    概要(英語)
    .